top of page

Licencja Pilota Rekreacyjnego - LAPL(A)

Projekt bez tytułu-4.png
avel-chuklanov-ZEiqbaQhmvE-unsplash-scaled.jpg.webp
Licencja Pilota Rekreacyjnego Samolotowego LAPL(A) – czyli jak najszybciej zacząć latać.
Marzysz o tym, aby zacząć latać? Brakuje Ci czasu i zależy Ci na szybkim uzyskaniu licencji? Szkolenie do licencji LAPL(A) pozwoli Ci na postawienie swoich pierwszych kroków w stronę przygody z lotnictwem. Nasz doświadczony zespół pokaże Ci, jak rozwinąć skrzydła. LAPL(A) jest świetną podstawą do zdobywania kolejnych licencji i wypracowania doświadczenia za sterami statku powietrznego. LAPL(A) to rodzaj licencji pilota turystycznego, która uprawnia do wykonywania lotów niekomercyjnych na samolotach jednosilnikowych tłokowych SEP(L) o maksymalnej wadze startowej 2000 kg.

Wszystkie szkolenia prowadzone są przez certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego ZONDA.aero
Możliwość odbycia szkolenia praktycznego
Olsztyn
(Lotnisko Gryźliny)
Bydgoszcz
(Port Lotniczy im. I. J. Paderewskiego)
Najszybszy sposób by zacząć latać
Licencja LAPL(A) jest ważna przez całe życie
Możliwość zdobycia licencji PPL(A) w trybie skróconym
wewnątrz samolotu
Jakie są wymagania wstępne do rozpoczęcia szkolenia LAPL(A)?
  • minimalny wiek w momencie rozpoczęcia szkolenia to 16 lat,

  • minimalny wiek w momencie ubiegania się o wydanie licencji PPL(A) to 17 lat,

  • orzeczenie lotniczo-lekarskie Part-MED klasy LAPL

W jaki sposób przebiega szkolenie LAPL(A)?

Kurs teoretyczny LAPL(A) przygotowany został przez zespół instruktorów Zonda Aero i oparty jest na e-learningu mówionym. Kurs został przystosowany również do urządzeń mobilnych. Po ukończeniu wszystkich modułów na platformie następuje kolejny etap teorii, jakim są dwudniowe wykłady z instruktorami w ośrodku Zonda Aero (obecnie z powodu pandemii COVID-19 zajęcia te odbywają się po przez program Microsoft Teams).

Program szkolenia teoretycznego jest prowadzony zgodnie z europejskimi standardami i przepisami FCL. Szkolenie teoretyczne LAPL(A) prowadzone jest w języku polskim lub angielskim i odbywa się na podstawie programu zaakceptowanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z posiadanym przez ATO Zonda.aero certyfikatem. Nasz autorski kurs teoretyczny na pilota samolotowego turystycznego LAPL(A) oparty jest na e-learningu mówionym, który z powodzeniem można realizować na urządzeniach mobilnych. Nasza platforma szkoleniowa jest dla Was dostępna o każdej porze.

Okres samokształcenia zakłada 100 godzin zajęć teoretycznych z czego 17 godzin to wykłady stacjonarne w grupie, odbywające się w trakcie 3-dniowego zjazdu w siedzibie Zonda.aero. Obecnie w związku z pandemią COVID-19 zajęcia te prowadzone są online poprzez program MS Teams.

Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminem wewnętrznym i wydaniem certyfikatu, który umożliwia rozpoczęcie szkolenia praktycznego. Certyfikat ten uznawany jest we wszystkich krajach należących do EASA. Należy pamiętać, że do wykonania lotu samodzielnego konieczne jest okazanie orzeczenia wykonanych Badań Lotniczo-Lekarskich, minimum 2 klasy zgodnie z wymogami FCL.

Moduły szkolenia LAPL(A) składają się z następujących przedmiotów:

  • prawo lotnicze,

  • człowiek – możliwości i ograniczenia,

  • łączność,

  • meteorologia,

  • zasady lotu,

  • procedury operacyjne,

  • wykonanie i planowanie lotu,

  • ogólna wiedza o samolocie oraz nawigacja.

Część praktyczna:

Po pomyślnie zakończonych zajęciach teoretycznych, możemy przejść do upragnionej części praktycznej.
Część praktyczna jest realizowana w oparciu o program szkolenia, który zawiera minimum 30 godzin szkolenia w powietrzu, zgodnie z przepisami PART-FCL. Podchodzisz do szkolenia składającego się z trzech etapów, które są podzielone na zadania.


Szkolenie odbywa się na samolocie Tecnam 2008JC

Na jakie elementy podzielone jest szkolenie?

Ćwiczenie A 
Pierwszym zadaniem jest nauka podstawowego pilotażu w strefie. Omawiane jest postępowanie w sytuacjach awaryjnych na ziemi. Zaznajamiasz się również z elementami instalacji samolotu. Na tym etapie prowadzona jest nauka poprawnego kołowania. Analizowane są podejścia na różnych wychyleniach klap. Zwraca się uwagę na poprawę błędów przy starcie i podejściu do lądowania. Jest również przekazana wiedza z zakresu unikania korkociągu – jak poprawnie wyprowadzić samolot z wczesnej fazy korkociągu, spirali oraz innych niebezpiecznych położeń samolotu. Na tym etapie uczysz się podejmowania akcji w przypadku braku mocy silnika oraz podjęcia działań w innych sytuacjach awaryjnych. Przed podejściem do lotu samodzielnego, odbywają się loty doskonalające po kręgu nadlotniskowym. Kandydat odbywa również loty po kręgu i manewry do lądowania na wysokości 500ft.

Ćwiczenie B
Na tym etapie szkolenia zaznajamiasz się z podstawowymi narzędziami technicznymi, które służą do lotu według wskazań przyrządów. Podczas wykonywania ćwiczeń z zakresu B odbywa się również lot, który przeprowadza się bazując na narzędziach kontrolnych.

Ćwiczenie C
Nawigacja to najważniejszy element szkolenia i również najciekawszy – odbywasz loty poza strefą lotniska, w celu opanowania nawigacji i orientacji wzrokowej podczas lotu. Na tym etapie odbywają się również loty samodzielne po trasach. Zwraca się również uwagę na lot radionawigacyjny. Podczas szkolenia uczestnik musi zaliczyć lot na odległość co najmniej 270 km (150 mil morskich), podczas którego należy wykonać lądowania z pełnym zatrzymaniem na 2 lotniskach innych niż lotnisko odlotu.

Po zakończonym szkoleniu odbywa się egzamin praktyczny, która odbywa się w naszym ośrodku szkoleniowym z desygnowanym wcześniej egzaminatorem.
Zapewniamy profesjonalne przygotowanie od podstaw – na każdym kroku kursu teoretycznego jak i szkolenia praktycznego, do Twojej dyspozycji będą doświadczeni instruktorzy gotowi odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Co jeszcze muszę wiedzieć o licencji LAPL(A)?
  • szkolenie do licencji LAPL(A) objęte jest stawką VAT 23%,

  • opłaty za egzamin teoretyczny i praktyczny LKE muszą być dokonane zgodnie z tabelą opłat na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jakie korzyści płyną z uzyskania licencji pilota rekreacyjnego LAPL(A)?
  • najszybszy sposób na rozpoczęcie samodzielnych lotów,

  • możliwość zabrania ze sobą do 4 osób,

  • możliwość uzyskania dodatkowej licencji w postaci uprawnienia do wykonywania lotów nocnych NVFR – Night Visual Fligh Rules,

  • wykonywanie lotów na terenie Unii Europejskiej po ówczesnym uzyskaniu wpisu o znajomości języka angielskiego na ICAO 4 (International Civil Aviation Organization),

  • możliwość zdobycia licencji PPL(A) w trybie skróconym.

Jaki jest koszt szkolenia do licencji LAPL(A)?
Aby pomyślnie zakończyć szkolenie na pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL(A) należy zdać część teoretyczną i praktyczną szkolenia. Część teoretyczna to koszt 1900 PLN brutto. Część praktyczna uzależniona jest od wybranego samolotu i jest to koszt 23 310 PLN brutto.
bottom of page